skip to Main Content

SSP underviser i 5. klasse

SSP underviser i 5. klasse

Undervisning i social pejling – kildekritik, 5. klasse. ” Jeg er sej…. når jeg siger nej”

Social pejling tager udgangspunkt i, at vi som mennesker ikke ønsker at adskille os alt for meget fra normalbilledet.

Især børn og unge oplever stor usikkerhed i begyndelsen af teenageårene, og i stedet for at lytte til mor og far begynder kammeraternes meninger og normer at betyde mere end forældrenes.

Børn og unge ønsker at være en del af fællesskabet og tilpasser deres adfærd derefter. De spejler sig i vennerne og klassekammeraterne, men ofte pejler de ud fra forkerte antagelser – særligt når det gælder risikoadfærd – og det er således sociale overdrivelser og flertalsmisforståelser opstår.

Ved at konfrontere eleverne med deres egne overdrivelser og informere dem om fakta fjernes et forventningspres, som er med til at mindske risikoadfærden.

Der er evidens for, at social pejling mindsker risikoadfærd med op til 35%

Kilde: Ringstedforsøget, Aarhuseksperimentet m.v.

Kontakt SSP-konsulent Christina Hansen, hvis du har spørgsmål til undervisningen. Find kontaktoplysninger her på siden.

Jeg er sej” – info til lærere

Back To Top